Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(49)
Forma i typ
Filmy i seriale
(49)
Dostępność
dostępne
(48)
wypożyczone
(1)
Placówka
Łódź - Pracownia Audiowizualna
(49)
Autor
Konieczny Zygmunt (1937- )
(6)
Korzyński Andrzej (1940- )
(6)
Fronczewski Piotr (1946- )
(5)
Kilar Wojciech (1932-2013)
(5)
Zieliński Jerzy (1950- )
(5)
Łomnicki Tadeusz (1927-1992)
(5)
Holland Agnieszka (1948- )
(4)
Komorowska Maja (1937- )
(4)
Królikiewicz Grzegorz (1939-2017)
(4)
Samosiuk Zygmunt (1939-1983)
(4)
Skolimowski Jerzy (1938- )
(4)
Szulkin Piotr (1950-2018)
(4)
Bajon Filip (1947- )
(3)
Bajor Michał (1957- )
(3)
Bista Henryk (1934-1997)
(3)
Ford Aleksander (1908-1980)
(3)
Gradowski Krzysztof (1943-2021)
(3)
Janda Krystyna (1952- )
(3)
Kondratiuk Andrzej (1936-2016)
(3)
Konwicki Tadeusz (1926-2015)
(3)
Kutz Kazimierz (1929-2018)
(3)
Maklakiewicz Zdzisław (1927-1977)
(3)
Marczewska Teresa (1948- )
(3)
Marczewski Wojciech (1944- )
(3)
Różewicz Stanisław (1924-2008)
(3)
Satanowski Jerzy (1947- )
(3)
Sobociński Witold (1929-2018)
(3)
Stuhr Jerzy (1947- )
(3)
Szostak Zdzisław (1930-2019)
(3)
Trzeciak Franciszek (1942- )
(3)
Zapasiewicz Zbigniew (1934-2009)
(3)
Zdort Wiesław (1931-2019)
(3)
Łukaszewicz Olgierd (1946- )
(3)
Żebrowski Edward (1935-2014)
(3)
Żuławski Andrzej (1940-2016)
(3)
Bińczycki Jerzy (1937-1998)
(2)
Braunek Małgorzata (1947-2014)
(2)
Dziworski Bogdan (1941- )
(2)
Englert Jan (1943- )
(2)
Głodek Włodzimierz (1954-2018)
(2)
Hajdun Janusz (1935-2008)
(2)
Himilsbach Jan (1931-1988)
(2)
Holoubek Gustaw (1923-2008)
(2)
Hudziec Tomasz
(2)
Kijowski Maciej (1935-2017)
(2)
Komeda Krzysztof (1931-1969)
(2)
Laskowski Jan (1928-2014)
(2)
Linda Bogusław (1952- )
(2)
Majchrzak Krzysztof (1948- )
(2)
Mazurek Bohdan
(2)
Nowicki Jan (1939- )
(2)
Olbrychski Daniel (1945- )
(2)
Pawluśkiewicz Jan Kanty (1942- )
(2)
Petrycki Jacek (1948- )
(2)
Radwan Stanisław (1939- )
(2)
Serocki Kazimierz (1922-1981)
(2)
Skrzek Józef (1947- )
(2)
Szczerbic Joanna (1941-2014)
(2)
Teleszyński Leszek (1947- )
(2)
Trela Jerzy (1942- )
(2)
Trzaskowski Andrzej
(2)
Tuzar Jaroslav (1908-1988)
(2)
Wilhelmi Roman (1936-1991)
(2)
Wójcik Jerzy (1930-2019)
(2)
Łukaszewicz Jerzy (1946- )
(2)
Bajor Piotr (1960- )
(1)
Bardini Aleksander (1913-1995)
(1)
Barszczewska Grażyna (1947- )
(1)
Barycz Ryszard (1924-2010)
(1)
Bilewski Bogusz (1930-1995)
(1)
Bonarski Andrzej (1932- )
(1)
Brański Lech (1949-2017)
(1)
Cembrzyńska Iga (1939- )
(1)
Chamiec Krzysztof (1930-2001)
(1)
Chodura Karol (1921-2001)
(1)
Chwalibóg Maria (1933- )
(1)
Czeszko Bohdan (1923-1988)
(1)
Czubasiewicz Maria (1953- )
(1)
Czyżewska Elżbieta (1938-2010)
(1)
Dałkowska Ewa (1947- )
(1)
Dejmek Piotr (1953-2010)
(1)
Dmochowski Mariusz (1930-1992)
(1)
Domaradzki Jerzy (1943- )
(1)
Dyląg Grażyna (1954- )
(1)
Dymna Anna (1951- )
(1)
Ferency Adam (1951- )
(1)
Fethke Jan (1903-1980)
(1)
Figura Katarzyna (1962- )
(1)
Fijewski Tadeusz (1911-1978)
(1)
Gajos Janusz (1939- )
(1)
Godik Władysław (1892-1952)
(1)
Gogolewski Wojciech (1953- )
(1)
Goszczyńska Hanna
(1)
Grabowska Barbara (1954-1994)
(1)
Hajny Pawel
(1)
Halotta Augustyn (1916-1985)
(1)
Hanin Ryszarda (1919-1994)
(1)
Hesse Jan (1938- )
(1)
Huk Tadeusz (1948- )
(1)
Idziak Sławomir (1945- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(30)
2000 - 2009
(19)
Kraj wydania
Polska
(49)
Język
polski
(49)
Odbiorca
Dzieci
(2)
Młodzież
(1)
Przynależność kulturowa
Film polski
(22)
Temat
Film fabularny
(26)
Film polski
(25)
Film psychologiczny
(15)
Film obyczajowy
(13)
Film fantastyczny
(3)
Brzechwa, Jan (1900-1966)
(2)
Film fantastycznonaukowy
(2)
Film historyczny
(2)
Cenzura
(1)
Czarodzieje
(1)
Film dla dzieci i młodzieży
(1)
Film przygodowy
(1)
Koźniewski Kazimierz (1919-2005)
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(1)
Pan Kleks (postać fikcyjna)
(1)
Propaganda
(1)
Szkoły magii
(1)
Uczniowie
(1)
Zegadłowicz, Emil (1888-1941)
(1)
Temat: dzieło
Akademia Pana Kleksa
(2)
Dolina Issy
(1)
Dziady
(1)
Piątka z ulicy Barskiej
(1)
Zmory
(1)
Temat: czas
1901-2000
(26)
Gatunek
Film fabularny
(47)
Dokumenty audiowizualne
(16)
Film polski
(16)
Film psychologiczny
(7)
Adaptacja filmowa
(6)
Dramat filmowy
(4)
Film przygodowy
(2)
Film wojenny
(1)
49 wyników Filtruj
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1979
Czas odtwarzania 99 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie, wybór scen
Omowienie filmów pt. "Filip Bajon"
Tytuł całości: "Filip Bajon"
Akcja filmu zaczyna się w chwili, gdy Władysław Góralewicz, były mistrz świata modnych u progu XX wieku zapasów w stylu francuskim i wolnoamerykańskim przekazuje operze swą imponującą kolekcję nagród. Przy tej okazji udziela wywiadu i wspomina własne życie. U schyłku XIX wieku jako młody galicyjski wieśniak zaczyna występować w budach jarmarcznych oraz podrzędnych cyrkach. Jego niesamowita siła i zaskakująca elegancja walki sprawia, że pnie się coraz wyżej po szczeblach zapaśniczej hierarchii (opis dystrybutora)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1363 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1981
Czas odtwarzania 91 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie, wybór scen
Omowienie filmów pt. "Filip Bajon"
Tytuł całości: "Filip Bajon"
Poznań, 5 maja 1939 roku. W mieście krążą wieści o narastającej groźbie wybuchu wojny. Gimnazjaliści, bracia Michał i Andrzej Hahnowie spacerując ulicami dostrzegają zaparkowaną pod niemieckim konsulatem lśniącą limuzynę. Korzystając z nieuwagi portiera, wskakują do auta i lekkomyślnie ruszają w drogę, przed siebie... Za miastem zostają zatrzymani i poddani policyjnemu przesłuchaniu, pod zarzutem zamiaru porwania konsula Rzeszy w celu wyłudzenia okupu... Wzięty na spytki przez szefa "Dwójki", Andrzej przyznaje się do przewinienia; Michał policzkuje brata i zaprzecza insynuacji. Po zbagatelizowaniu incydentu przez ambasadę niemiecką, chłopcy początkowo wydaleni ze szkoły, zostają z powrotem przyjęci. Wkrótce po tym wydarzeniu Andrzej udaje się na spotkanie gimnazjalnego kółka sympatyków Ligi Narodów i deklaruje dyrektorowi szkoły chęć objęcia jego przywództwa. W zapełnionej słuchaczami auli wygłasza przemówienie, w którym ostro atakuje Ligę Narodów za nieumiejętność zaradzenia narastającemu kryzysowi, obwiniając za tę indolencję Żydów i masonów. Michał zapisuje w swoim brulionie: "Andrzej - organizacja - pieniądze". Andrzej, dzięki wstawiennictwu bliskiego znajomego, profesora Rogożyna, zostaje przedstawiony konsulowi Rzeszy, którego chciałby zaprosić na wykład do swojej organizacji. Wieczorem omawia z kolegami kwestię jej finansowania, wysokość wpisowego, ceny broni i amunicji... Michał podsłuchuje rozmowę, a jej szczegóły po kryjomu notuje w brulionie. Michał odwiedza wuja Felińskiego podczas próby scenicznej w teatrze, po czym cały zespół wraz z sympatykami przenosi się do mieszkania Felińskich, gdzie chłopiec poznaje smak narkotyku... Podczas tego spotkania Michał rozpoznaje inżyniera Bogdańskiego, z którym zetknął się podczas policyjnych przesłuchań. Wieczorem podpowiada Andrzejowi sposób wyłudzenia od niego pieniędzy, mówiąc, że to złodziej, kapuś i narkoman... Wkrótce, po przekazaniu pieniędzy Bogdański błaga obu braci, by więcej go nie szantażowali. Nauczyciel biologii Zemanek, na prośbę Michała wypowiada opinię o wartości jego pierwszej próby prozatorskiej. Jest on też ciekaw, ile prawdy kryje się w napisanym przez Michała opowiadaniu. Chce przekazać brulion jeszcze komuś do oceny. Zaproszony przez Andrzeja konsul wygłasza w auli pogadankę. Porusza tematy związane z polityką międzynarodową, kulturą, cytuje fragmenty "Czarodziejskiej góry". W tym czasie kilku uczniów pojawia się obok limuzyny konsula, a jeden z nich ogłusza kierowcę metalowym prętem. Andrzej zostaje wywołany z sali. Jakiś osobnik znienacka zadaje mu cios w szczękę, odbiera broń i wpycha do pracowni przyrodniczej. Po chwili zjawia się Zemanek i rozszyfrowuje informacje z opowiadania Michała, który przedstawił historię upokorzenia Adama Hartwiga (czyli Andrzeja) podczas przesłuchania na policji. Zemanek na tej podstawie wnioskuje, że Andrzej zamierza rzeczywiście porwać konsula... Zjawia się też dentysta Kuschmerek, który odwołuje się do niemieckiego pochodzenia Andrzeja. Wkrótce Andrzej na czele grupy uczniów przeprowadza swoiste porządki w... domu publicznym, gdzie kompromituje paru zacnych obywateli grodu, po czym - rozwiązuje swoją organizację a za składkowe pieniądze funduje kolegom męską uciechę... Michał odwiedza Felińskich; ciotka wabi go do łoża, a kiedy znikają pod wielką kołdrą, obok nich kładzie się... Maks i zaczyna rozprawiać o rozdzierających duszę, mrocznych motywacjach wypełniających wnętrze artysty z prawdziwego zdarzenia... W domu Hahnów wybucha otwarty konflikt między braćmi, dochodzi do bójki, którą przerywa ojciec. Sprowokowany pedagogicznym mentorstwem ojca, Andrzej wylicza po imieniu krewnych rodziny zamieszkujących w Niemczech. Rano, w czasie śniadania, Michał i Andrzej prowadzą z matką dialog na temat granic wolności poczynań człowieka. Michał rozczytuje się w "Lochach Watykanu", Andrzej natomiast udaje się do swoich hitlerowskich mocodawców. Zemanek wraz z Kuschmerkiem, wyznaczając Andrzejowi zadanie, wręczają mu karty mobilizacyjne, zaopatrują w pistolet i amunicję; zwracają mu też brulion z opowiadaniem Michała. Andrzej wraz z grupą przydzielonych pomocników zajeżdża do prosektorium. Wykupione zwłoki kilku mężczyzn każe przebrać w mundury niemieckich żołnierzy. Wśród trupów spostrzega ciało Bogdańskiego. W domu Andrzej przekazuje bratu zwrócony przez Zemanka zeszyt z opowiadaniem. Kiedy nazajutrz rano Michał się budzi, spostrzega nieobecność brata. Udaje się jego śladem. Mija korty tenisowe, gdzie stoją trzy działa przeciwlotnicze i oddział polskiego wojska. Dociera do niemieckiego konsulatu, w którym Andrzej właśnie rozpoczyna akcję. Wypowiadając fragmenty prozy Michała, Andrzej nagle oddaje strzał z pistoletu do znajdującego się jeszcze w piżamie konsula. Pomocnicy Andrzeja oblewają trupy sprowadzone z prosektorium czerwoną farbą i wkładają im. do mundurów dokumenty mobilizacyjne. Michał spoza okiennych żaluzji patrzy na Andrzeja wsiadającego do niemieckiej ciężarówki. Auto odjeżdża, a ulicą przechodzi nauczyciel gimnastyki ze szkoły, ubrany w polski mundur wojskowy. Michał pali na stole swój brulion z opowiadaniem. "Limuzyna Daimler-Benz" podobnie jak dwa poprzednie kinowe filmy Filipa Bajona - "Aria dla atlety" i "Wizja lokalna 1901" nawiązują do ważnych momentów z ostatniego stulecia naszej historii. Akcja filmu rozgrywa się co prawda jeszcze w Polsce niepodległej, ale są to ostatnie miesiące przed wojną. Bajon koncentruje swoją uwagę wokół kwestii kształtowania aspiracji i postaw bohaterów filmu. Zwraca uwagę na ich jeszcze mgliste ideały, ambicje, na łatwowierność i młodzieńczą niedojrzałość. Bezpośrednie reperkusje wybryku chłopców są prawie żadne. "Konsul nie zgłosił pretensji, uznał sprawę za wybryk, niepoważną kradzież. Ale fakt, że żart miał miejsce właśnie w tym, a nie innym okresie historii, ma wpływ na dalsze losy chłopców. Konkretnie na wybór drogi życiowej" - mówił Filip Bajon w jednym z wywiadów. (Opis ze strony http://www.filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1365 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1980
Czas odtwarzania 86 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie, wybór scen
Omowienie filmów pt. "Filip Bajon"
Tytuł całości: "Filip Bajon"
Rekonstrukcja wydarzeń, które miały miejsce w roku 1901 we Wrześni, a do polskiej historii przeszły pod nazwą "strajku szkolnego". Kiedy w dwóch najwyższych klasach zlikwidowano język polski, dzieci solidarnie odmówiły odpowiadania i modlenia się po niemiecku. Zostały za to ukarane chłostą, gwałtownie protestujących rodzicow aresztowano, kilkunastu z nich skazano na kary do 2 lat więzienia. Sprawa ta odbiła się głośnym echem w całej Polsce. Pisała o niej także prasa europejska. Prawie osiemdziesiąt lat po wydarzeniach wrześnieńskich powrócił do nich Filip Bajon. Ale skupił się bardziej na odtworzeniu nastroju tamtych wypadków. Sięgnął po niezwykle surowe środki wyrazu. Autor zdjęć Jerzy Zieliński podkreślał, że zamierzeniem było, "aby film angażował widza właśnie prostotą środków". Surowe wnętrza, czerwone mury domów, opustoszałe uliczki, dają wrażenie wszechobecnego chłodu. Natomiast postacie bohaterów, zarówno dzieci jak i dorosłych, pełne są wewnętrznego żaru, bije z nich niezłomność i głębokie zaangażowanie w sprawę, której podjęli się bronić. Wszystko to sprawia, że film przybrał bardziej poetycką niż paradokumentalną formułę. Zdjęcia plenerowe wykonano w Gniewie - niewielkim miasteczku w województwie gdańskim. Zachował się tam cały XIX-wieczny zespół architektoniczny. Dzisiejsza Września bowiem jest już zupełnie inna od tej z początku wieku. Natomiast w łódzkiej Wytwórni Filmów Fabularnych wykonano zdjęcia atelierowe, zbudowano tam klasę szkolną na wzór tej, jaka znajduje się dziś w Muzeum Regionalnym we Wrześni. Krytycy podkreślali, że Filip Bajon zrealizował film niezwykły i bardzo dojrzały. Uhonorowany został za to Nagrodą Główną - "Srebrnymi Lwami" na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w roku 1980 oraz Nagrodą Dziennikarzy akredytowanych na tym festiwalu. "Brązowe Lwy" otrzymał także autor scenografii - Andrzej Kowalczyk. Wiosna 1901 roku. Dzieci maszerują po dziedzińcu szkoły we Wrześni. Brakuje jednej z klas. Okazuje się, że jej uczniowie odmówili zmówienia modlitwy w jezyku niemieckim, za karę zostali zamknięci w sali. Klasa Bronki, Antka i Kacpra postanawia przyłączyć się do protestu kolegów. Rektor szkoły Fedtke, inspektor Winter i inni nauczyciele zmuszają do odpowiedzi po niemiecku kilkoro dzieci, pozostali dalej milczą. W samo południe uczniowie zostają przyprowadzeni na szkolny korytarz, gdzie mają otrzymać chłostę. Wtedy do szkoły wdzierają się rodzice oburzeni znęcaniem się nad dziećmi. Żandarmi spisują ich nazwiska. Mijają dni, dzieci dalej odmawiają nauki w jezyku niemieckim. Kierownictwo szkoły naciska na rodziców, w wyniku tego kilkoro uczniów wraca do nauki. Inni udają sie do starego wiatraka, gdyż wierzą, że ujrzą tam znak od Boga, który widzi ich cierpienia. Sprawa nabiera rozgłosu. Władze szkolne szantażują dzieci i rodziców, w końcu strajkują tylko Antek, Kacper i Bronka. Przybywa wojsko. Odbywa się proces. Trójka dzieci zostaje uniewinniona, natomiast rodzice, którzy pospieszyli im z pomocą, otrzymują kary więzienia do 2 lat. (Opis ze strony: http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/12936)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1364 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Przeboje Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1983.
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omówienie filmów, informacje o twórcach, recenzje.
Tytuł całości: "Pan Kleks"
Płyta zawiera dwie części . Cz. 1:"Przygoda księcia Mateusza" - 81 minut; Cz. 2: "Tajemnica golarza Filipa" - 77 minut.
"Przygoda księcia Mateusza" - dziesięcioletni Adaś rozpoczyna edukację w Akademii. Przynosi piegi z zakładu fryzjerskiego, spotyka się z Dziewczynką z zapałkami i bajkopisarzem Andersenem, trafia do kryjówki Ptaka Mateusza, który był księciem, i przyrzeka mu, że odnajdzie czarodziejski guzik. ; "Tajemnica golarza Filipa" - Adaś ląduje w cudownym Psim Miasteczku. Za radą Smutnej Księżniczki szuka czarodziejskiego guzika na terenie Akademii. Golarz Filip konstruuje doskonałe dziecko cywilizacji komputerowej - Adolfa. Przepędza on zaproszonych gości z sąsiednich bajek, a kiedy niszczy sekretne zapisy Akademii, pan Kleks go rozmontowuje. Golarz Filip z zemsty podpala Akademię. Pan Kleks zamienia go w czarodziejski guzik, jest teraz "autorem historii o Panu Kleksie". Wnętrza Akademii zamieniają się we wspaniałą bibliotekę. (opis ze strony: www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1283 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Przeboje Polskiego Kina)
Rok produkcji 1988
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omówienie filmów, informacje o twórcach, recenzje.
Tytuł całości: "Pan Kleks"
Płyta zawiera dwie części . Cz. 1: "Porwanie Agnieszki" - 79 minut; Cz. 2: "Misja Voltana II" - 63 minuty.
"Porwanie Agnieszki" - Dzieci z Państwowego Domu Dziecka w Maliszewie otrzymują na Gwiazdkę najnowszy komputer, ofiarowany im przez byłego wychowanka tego domu Jacka Bromowskiego, który dzięki swym zdolnościom zrobił światową karierę i obecnie jest właścicielem i prezesem wielkiego koncernu elektronicznego MBM. W samą Wigilię Bromowski przylatuje z Chicago, a komputer w ostatniej chwili przywozi dzieciom kierowca Jarząbek. W nocy komputer samoczynnie się włącza i opowiada dzieciom wydarzenia, które mają rozegrać się za 25 lat. Związane są one ze zniknięciem wielkiego transportowca kosmicznego ARGO-1417, należącego do Międzyplanetarnej Korporacji Producentów Landrynek, odbywającego rejs na trasie Ziemia - Tytan - Eureka. Rakieta zniknęła w rejonie Trójkąta Tytanów. Okazuje się, że uprowadzenia statku dokonał Wielki Elektronik, który po ucieczce z Wyspy Wynalazców osiadł na planecie Mango, podporządkowując sobie jej gubernatora Manuela Carmello de Bazar. Pałając żądzą zemsty na Panu Kleksie prowadzi tutaj badania nad swym najnowszym wynalazkiem - fantomizacją pozwalającą na przenoszenie ludzi i rzeczy. Tą właśnie metodą uprowadził ARGO-1417. Tymczasem Pan Kleks, który opuścił cywilizowany świat bajkowy, przebywa na terenie ostatniego rezerwatu przyrody. Ma tu nowych przyjaciół, z których najbardziej mu oddany to Melo-Śmiacz. On to właśnie oglądając poranne wiadomości telewizyjne dowiaduje się o zniknięciu ARGO-1417 z ładunkiem landrynek na pokładzie oraz o pojawieniu się Rock-komety - pierwszej Orkiestralnej Stacji Kosmicznej. Jednak Pan Kleks nie chce słuchać o żadnych sensacjach. Rozgoryczony i zamknięty w sobie wyraża żal, że współczesne dzieci całkiem o nim zapomniały. A jakie są dzieci XXI wieku, dowiadujemy się obserwując lekcje w szkole przyszłości im. Stanisława Lema. Apodyktyczny dyrektor szkoły zwany przez dzieci Kudłaczem dąży do pełnego zuniformizowania swych wychowanków i wpojenia im surowej dyscypliny. Mimo to dzieci są sympatyczne i swobodne. Bliżej poznajemy chłopca nazywanego przez kolegów Groszkiem. Groszek jest synem byłego komandora Maxa Bensona, zwolnionego ze stanowiska Głównodowodzącego Siłami Kosmicznymi Planety pod pretekstem odpowiedzialności za uprowadzenie ARGO-1417. Sympatią Groszka jest jego ośmioletnia koleżanka Agnieszka, wybrana przez całą klasę do roli księżniczki w mającym się odbyć na koniec roku przedstawieniu szkolnym. W tym samym czasie Wielki Elektronik, nagabywany przez gubernatora Carmello o sprowadzenie przez fantomizację na planetę Mango dziewczynki, która mogłaby zastąpić mu upragnioną córeczkę, obserwuje zabawy dzieci na Ziemi. Gubernator wybiera Agnieszkę próbującą właśnie rolę księżniczki. Agnieszka zostaje uprowadzona na Mango, ku rozpaczy Groszka. Mobilizuje on całą klasę i za radą klasowego robota Bajtka wyruszają na poszukiwanie dziewczynki. Na wielkim złomowisku robotów dzieci odnajdują robota III generacji Silvera, który wskazuje im drogę do ostatniego rezerwatu przyrody, gdzie ukrywa się jedyna osoba mogąca im pomóc w odszukaniu Agnieszki. Po dramatycznej wędrówce dzieci docierają do Pana Kleksa, który domyślając się w zniknięciu Agnieszki działania Wielkiego Elektronika decyduje się na udzielenie im pomocy. Po wizycie w Międzybajkowym Biurze Podróży, Pan Kleks wraz z Groszkiem i Melo-Śmiaczem odwiedzają wypożyczalnię statków kosmicznych sióstr Kasate, które udostępniają im ścigacz kosmiczny Voltan II. Jego pilotem i kapitanem zostaje ojciec Groszka, były komandor Max Benson. W chwilę po starcie Voltana II - podstępny Alojzy Bąbel, obecnie dyrektor biura podróży, korzystając z międzyplanetarnego systemu TELKOS informuje Wielkiego Elektronika o celu wyprawy Pana Kleksa; "Misja Voltana II" - W jednej z chińskich świątyń znaleziono malowidło wskazujące na to, że w XVII wieku miał miejsce kontakt z kosmitami, którzy przekazali cesarzowi Chin szmaragdową szkatułkę z tajemniczym i cennym prezentem, z którego ludzie będą mogli skorzystać dopiero za kilkaset lat. Niestety w 1710 roku szkatułka zginęła bez śladu. Tymczasem na Mango ostrzeżony przez Bąbla Wielki Elektronik z niecierpliwością oczekuje na przylot Voltana II z załogą. Aby skrócić czas podróży, Pan Kleks opowiada towarzyszom lotu o odległych czasach swej młodości, kiedy to podczas jednej z rozlicznych podróży trafił na dwór dynastii Ming w Chinach. Stary cesarz umierając przekazał młodemu doktorowi Paj-Chi-Wo tajemnicę szmaragdowej szkatułki i wieść o tym, że teraz strażnikiem szkatułki ma zostać uczony z Europy, który zawita na dwór cesarski. Uczonym tym oczywiście był Profesor Kleks. Rozmowę cesarza z doktorem podsłuchali Wielki Elektronik z Bąblem i od tego czasu wszelki słuch o szkatułce zaginął. Max Benson przypomniał sobie, że on również miał do czynienia ze szkatułką i to jej zawdzięczał swą błyskotliwą karierę. Jeszcze jako kapitan otrzymał rozkaz wykonania ściśle tajnego lotu z niezwykle ważną przesyłką. W tajemniczych okolicznościach samolot rozbił się w wysokich córach, a kiedy Benson wyciągnął z wraku samolotu szmaragdową szkatułkę, został ostrzelany przez nieznanych sprawców. Uciekł im chroniąc się w wysokogórskim schronisku. Kiedy w nocy chciał zajrzeć do szkatułki, został napadnięty przez przerażające stwory z innej planety. Dzięki pomocy strażnika i recepcjonistki pokonał tajemniczych napastników. W nagrodę otrzymał order i został mianowany komandorem głównodowodzącym Siłami Kosmicznymi Planety. Tymczasem na planecie Mango Agnieszka, znudzona brakiem rówieśników i rozrywek, użala się dziwacznym, ptakopodobnym mieszkańcom planety Papingom na swój los. Gubernator Carmello opowiada jej, że kiedyś na planecie Mango żyły przepiękne ptaki, ale wybite zostały doszczętnie przez chciwych handlarzy piór. Daje jej skrzynkę landrynek z ARGO-1417, wśród których dziewczynka znajduje szmaragdową szkatułkę. Okazuje się również, że śmiech Agnieszki jest niebezpieczny dla Wielkiego Elektronika, ponieważ osłabia jego moc. Kiedy Voltan II zbliża się do Mango, Wielki Elektronik dzięki fantomizacji przenosi jego załogę do labiryntu bez wyjścia, w którym na dodatek grasują straszne potwory. Na szczęście Agnieszka swym śmiechem usypia Wielkiego Elektronika i oswabadza z labiryntu Pana Kleksa z towarzyszami. Teraz Pan Kleks wykorzystując maszynerię Wielkiego Elektronika wysyła go na sam koniec wszechświata. Na Mango ląduje Rock-kometa, na której przyleciała klasa IIIc, a załoga jej daje koncert muzyki rockowej. Komandor Benson bada wynalazki Wielkiego Elektronika i stwierdza, że można ich używać również w dobrych celach. Pan Kleks natomiast proponuje, aby wśród papingów założyć Akademię Melo-Śmiacza, a zawartość szmaragdowej szkatułki nareszcie wykorzystać dla dobra ludzkości. Na tym kończy się opowieść komputera w Domu Dziecka w Maliszewie. Niespodziewanie do świetlicy wkracza dwóch mechaników, aby zabrać komputer do naprawy, ale na szczęście dzieci rozpoznają w nich Wielkiego Elektronika i Alojzego Bąbla i przepędzają ich. (opis ze strony: www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1285 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Przeboje Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1985
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omówienie filmów, informacje o twórcach, recenzje.
Tytuł całości: "Pan Kleks"
Płyta zawiera dwie części . Cz. 1: "Wysłannicy Bajdocji" - 84 minuty; Cz. 2: "Wyspa Wynalazców" - 78 minut.
"Wysłannicy Bajdocji" - Pan Kleks opowiada małemu pacjentowi w szpitalu o przygodach chłopca okrętowego Pietrka. W królestwie Bajdocji kończą się przygotowania do Festiwalu Bajek. Na życzenie króla Apolinarego wszystkie konkursowe opowieści mają być spisane specjalnym atramentem. Niestety, pułkownik Bąbel, wysłannik wroga Bajdocji - Wielkiego Elektronika, niszczy strzałem z pistoletu laserowego przycumowaną przy brzegu beczkę z atramentem. Na poszukiwanie atramentu wyrusza Pan Kleks, który otrzymał od doktora Paj-Chi-Wo czarodziejską kulę, zawierającą źródło niezwykłej energii; "Wyspa Wynalazców" - Pan Kleks wtajemnicza Pietrka w czarodziejskie zaklęcia uruchamiające diamentową kulę. Pietrek tymczasem wpada w pułapkę i pułkownik Bąbel uprowadza go. Oddany zostaje pod straż groźnemu robotowi XIII generacji . . . Pan Kleks z Arcymechanikiem i Magistrem Pigularzem II staczają zwycięską walkę z robotami Wielkiego Elektronika. Pietrek uwalnia się od pilnującego go robota. Pan Kleks zmusza Wielkiego Elektronika do ucieczki, Bonifacego zaś zamienia w niemowlaka. Po powrocie wskazuje miejsce, gdzie należy dokonać wierceń. Na tarasie pałacowym tryska potężna fontanna atramentu. . . . Mały pacjent w szpitalu budzi się ze snu i spostrzega na stoliku czarodziejską kulę . . . (opis ze strony www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1284 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1978
Czas projekcji 104 minuty
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Aktorzy prowincjonalnego teatru przygotowują inscenizację "Wyzwolenia" Wyspiańskiego. Reżyseruje artysta z Warszawy, który powierzchownie traktuje swoją pracę, odrzucając ambitne pomysły odtwórcy roli Konrada, Krzysztofa. Ten ostatni, najzdolniejszy aktor w zespole, czuje się coraz bardziej osamotniony nie tylko jako artysta. Powoli rozpada sie bowiem także jego małżeństwo. Krzysztof podejmuje bezkuteczne próby ratowania swojego związku i ambicji artystycznych... (opis ze strony: www.filmweb.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1352 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1980
Czas projekcji 110 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Opowieść o losach rewolucjonistów i anarchistów roku 1905, której osią narracyjną jest, przechodząca z rąk do rąk, skonstruowana w konspiracji bomba. Film porusza problem terroryzmu właściwy ruchom rewolucyjnym przełomu XIX i XX wieku. Ukazuje niebezpieczny fanatyzm polskich rewolucjonistów poświęcających wszystko w imię walki z carskim reżimem. Ponieważ życie jednostki ma dla nich znikomą wartość, stają się bezdusznymi wykonawcami postanowień partii. Film otrzymał następujące nagrody: Złote Lwy na FPFF Gdańsk '81, Srebrny Niedźwiedź na MFF Berlin '81 (opis ze strony: www.filmweb.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1353 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1981
Czas projekcji 91 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Tytułową kobietą samotną jest Irena, listonoszka pracująca we Wrocławiu i wychowująca tam nieślubnego synka. Mieszka w tragicznych warunkach ze świadomością, że sąsiad-pijak ma oko na jej lokum. Jej szef to pozbawiony uczuć mężczyzna, a koleżanki z pracy chcą zająć jej rejon. Na dodatek okazuje się, że spadek, który miała dostać po ciotce, otrzymują sąsiadki zmarłej. Nadzieja na skończenie z trudnym, samotnym życiem pojawia się wraz z kalekim rencistą, z którym Irena nawiązuje romans. (opis ze strony: www.film.onet.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1354 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1976
Czas projekcji 99 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie; ilość scen 12
Licealistka Anka jest zbuntowaną nastolatką, pragnącą wyrwać się z prowincjonalnego miasteczka. Dziewczyna wysyła swoje zdjęcie do wytwórni kompletującej obsadę do nowego filmu. W oczekiwaniu na odpowiedź wyjeżdża z chłopakiem na weekend. Niestety, wspólny wyjazd okazuje się wielkim nieporozumieniem. Po powrocie do domu Anka otrzymuje telegram z zaproszeniem na zdjęcia próbne. W wytwórni dziewczyna poznaje Pawła, który podobnie jak ona, jest przygnębiony i rozczarowany życiem... (opis ze strony: www.filmweb.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1351 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1554 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1555 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Rok produkcji 1973.
Tytuł z ekranu tytułowego.
Zawiera: Zawiera: Chciałbym się ogolić / reż., scen. Andrzej Kondratiuk ; zdj. Mieczysław Lewandowski ; oprac muz. Marek Lusztig ; obsada: Ignacy Gogolewski, Zdzisław Maklakiewicz, Adam Pawlikowski ; dźw., cz.-biały; (17 min.).
Zawiera: Zawiera: Monolog trębacza / reż., scen. Andrzej Kondratiuk ; zdj. Antoni Wójtowicz ; muz. Krzysztof Komeda-Trzciński ; obsada: Michał Żołnierkiewicz ; dźw., cz.-biały; (22 min.).
DVD.
Język polski. Napisy w języku angielskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1556 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1982
Czas projekcji 102 minuty
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Omowienie filmów pt. "Tadeusz Konwicki"
Tytuł całości: "Tadeusz Konwicki"
"Czy można mgłę, rozrzedzone poranne powietrze, blask zachodzącego słońca uczynić bohaterami utworu ekranowego? Czy można oprzeć dramaturgię filmowej całości na wysnutych z pamięci, delikatnych jak nitki babiego lata, starych, rodzinnych fotografiach z niezapomnianego albumu?" - pytał jeden z krytyków po premierze "Doliny Issy" Tadeusza Konwickiego. Trzeba scenarzyście i reżyserowi oddać sprawiedliwość. Dokonał rzeczy niebywałej. "Dolina Issy" Czesława Miłosza uchodziła bowiem za powieść krańcowo "niefilmową". Pozbawiona wyrazistej fabuły, stanowiła rodzaj poetyckiej podróży w krainę dzieciństwa. Swobodnie łączyły się w niej postaci rzeczywiste i baśniowe. Logika fabularnej konstrukcji została częściowo zawieszona na rzecz logiki emocji, związanych z miejscami, wydarzeniami i przeżyciami wywołanymi z odległej przeszłości. Konwicki podawał różne powody, dla których zdecydował się ekranizować utwór Miłosza. Podobieństwo losów (obaj urodzeni na Litwie i wygnani z niej przez zawieruchę wojenną); wspólna tęsknota za "krajem lat dziecinnych", czemu obaj dawali wyraz w swych książkach; fascynacja Konwickiego twórczością autora "Rodzinnej Europy"; prośby i namowy krewnych noblisty. Zapewne wszystko to po trochu sprawiło, że Konwicki sprzeniewierzył się swej żelaznej zasadzie i zaadaptował dzieło innego twórcy nie tylko jako scenarzysta, lecz także reżyser. Kluczem do przekładu powieści na język filmu stało się dlań własne, oryginalne odczytanie utworu Miłosza. Swą ekranową wizję wzmocnił wybranymi wierszami poety, recytowanymi na tle wielkomiejskich pejzaży. Szkicowość intrygi zrekompensował fantastycznymi zdjęciami Jerzego Łukaszewicza, w którego obiektywie Suwalszczyzna przemieniła się w bajecznie piękną litewską Arkadię. Obraz w filmie Konwickiego gra zresztą rolę pierwszoplanową. Nawet postaci zdają się pełnić jedynie funkcję stylowych elementów scenografii. Ich dramaty nie są dramatami żywych ludzi, lecz zaledwie ich dalekim pogłosem, blaknącym wspomnieniem wywołanym przez starą fotografię. Dlatego "Doliny Issy" nie można określić mianem filmu dramatycznego. To raczej subtelnie wyidealizowany, pełen nostalgii portret marzenia - o utraconym czasie niewinności i umarłym przedwcześnie świecie dzieciństwa. To wreszcie hołd złożony jednemu artyście przez drugiego. Hołd złożony w pokorze i podziwie, ale z zaznaczeniem własnej odrębności i duchowej suwerenności. Akcja filmu toczy się na Litwie pod koniec lat dziesiątych XX wieku, w dolinie na pół mitycznej rzeki Issy. Osią fabularną utworu są losy żyjących tam ludzi - historia małego chłopca Tomaszka, tragicznego w skutkach romansu miejscowego księdza i jego gosposi, nieodwzajemnionej miłości pokojówki Barbarki do swojego pana, postępującego szaleństwa leśnika Baltazara, którego egzystencjalne niepokoje doprowadzają do obłędu i zbrodni. Świat żywych przenika się ze światem zmarłych, a dziejom poszczególnych bohaterów towarzyszą znane z litewskich legend diabły i demony. (opis ze strony: http://www.filmpolski.pl/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1378 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1971
Czas projekcji 93 minuty
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Ddodatek: "Przechodzień". Czas odtwarzania 37 minut
Omowienie filmów pt. "Tadeusz Konwicki"
Tytuł całości: "Tadeusz Konwicki"
Dorobek filmowy Tadeusza Konwickiego zajmuje w polskiej kinematografii miejsce szczególne. Krytyka najczęściej określa dokonania twórcy "Lawy" mianem "kina autorskiego", nastawionego przede wszystkim (jeśli nie wyłącznie) na unaocznianie obsesji, niepokojów i fascynacji artysty. Introwertyzm filmów Konwickiego wywoływał sprzeczne reakcje u widzów. Jedni dziwili się złośliwie, dlaczego filmy o "prywatnych kompleksach" autora mają być finansowane za państwowe pieniądze. Według innych głęboka penetracja duszy jednostki paradoksalnie odkrywała nie znane dotąd obszary wiedzy o życiu zbiorowości. W większości filmów autora "Zaduszek" nie ma klasycznie rozumianej akcji. Zastępuje ją poetycka gra nastrojów, balansowanie na granicy jawy i snu, koegzystencja realistycznego konkretu i nadrealistycznych fantazji. Ujęcia wydają się nadmiernie statyczne, obraz często znaczy mniej niż słowo. Dlatego kinowe dokonania Konwickiego uchodzą za "niekasowe" i trudne w odbiorze. Z opinią tą kłóci się jednak sporo nagród zebranych przez reżysera w kraju i za granicą. Tematyka filmów Konwickiego nie odbiega od tej, którą nagminnie porusza w swoich książkach. Psychika uformowana pod wpływem przeżyć wojennych ("Ostatni dzień lata"), romantyczno- martyrologiczna tradycja polskiej kultury ("Salto", "Lawa"), tęsknota za utraconym światem dzieciństwa ("Dolina Issy") to tworzywo, z którego reżyser najczęściej buduje swe kinowe opowieści. Nie inaczej jest w "Jak daleko stąd, jak blisko" (1972). Bohaterem tego, utrzymanego w konwencji snu, utworu jest czterdziestoletni Andrzej, który odbywa symboliczną podróż w przeszłość. Ma nadzieję, że dzięki niej uda mu się wyjaśnić przyczyny samobójstwa jego przyjaciela Maksa. W ślad za Andrzejem podąża grupa zagadkowych przebierańców w strojach chochołów i aktor Włodek. Podczas onirycznej wędrówki bohater spotyka widma osób, z którymi był niegdyś związany. Są wśród nich m.in. partyzancka miłość Musia, rodzice, pierwsza żona Joasia i towarzysz dziecięcych zabaw Szloma. "Jak daleko stąd, jak blisko" uhonorowano Nagrodą Specjalną Jury na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1972), "Syrenką Warszawską" Polskiej Krytyki Filmowej (1972) oraz Nagrodą Specjalną Jury za najlepszy scenariusz na MFF Autorskich w San Remo (1973). (Opis ze strony: http://www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1379 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1989
Czas projekcji 129 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Omowienie filmów pt. "Tadeusz Konwicki"
Tytuł całości: "Tadeusz Konwicki"
Po "Dziady" sięgali najwybitniejsi polscy twórcy. Powstawały przedstawienia, o których głośno było w Polsce, a nawet poza jej granicami. Nigdy jednak nie pokuszono się o przeniesienie Mickiewiczowskiego dramatu na ekran. Jako pierwszy swoją wizję "Dziadów" w wersji filmowej postanowił przedstawić znany polski pisarz i reżyser Tadeusz Konwicki, związany swoją twórczością z Wilnem i Wileńszczyzną. "Tadeusz Konwicki wpadł na pomysł niesłychany. Fascynujący a zarazem zwariowany, karkołomny." - donosił w marcu 1988 roku "Tygodnik Kulturalny". Zresztą mało kto wówczas wierzył w powodzenie tak ryzykownego przedsięwzięcia, uważano je za czyste szaleństwo. "Lawa", której premiera odbyła się 6 listopada 1989 roku, stała się wydarzeniem w świecie artystycznym. Jeszcze w tym samym roku na moskiewskim festiwalu film został wyróżniony Nagrodą Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Rok później na XV Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Tadeusz Konwicki odbierał specjalną nagrodę jury za twórczą interpretację "Dziadów". W swoim dramacie reżyser ukazał także czasy współczesne, świat XX wieku, dzisiejszy obraz Warszawy z Pałacem Kultury i Nauki, tłumy podczas spotkania z papieżem, a także okrutne wspomnienia II wojny światowej (getto, Katyń, Oświęcim i powstanie warszawskie). Konrada przedstawił w dwóch postaciach, jako młodzieńca (tę rolę zagrał debiutant Artur Żmijewski) oraz człowieka dojrzałego, obarczonego doświadczeniami tego wszystkiego, co zdarzy się później, człowieka który zna przeznaczenie swego narodu. W roli Konrada w starszym wieku wystąpił Gustaw Holoubek, jego monolog - jak pisali krytycy - to najwyższy poziom gry aktorskiej. Okolice Wilna. W przeddzień Święta Zmarłych i prastarego, nocnego obrzędu Dziadów, w rodzinnym, zrujnowanym dworku zjawia się widmo Poety. Powrócił w strony swojej młodości, by raz jeszcze przeżyć wspomnienie romantycznej miłości do Maryli i dramatyczne wydarzenia związane z grupą wileńskich konspiratorów-patriotów. Na cmentarzu Guślarz rozpoczyna obrzęd Dziadów. W tłum wieśniaków, ludzi z różnych epok, wmieszał się Gustaw. Przychodzą kolejne zjawy: Pan, Dziewczyna, Dzieci... W mieście kozacki patrol dokonuje aresztowań młodych spiskowców. Poeta odwiedza chatkę Księdza, wspominając przy nim swą miłość do Maryli. Ksiądz rozpoznaje w przybyszu Gustawa - swego przybranego syna. Na Zamek Królewski w Warszawie zajeżdżają w powozach goście nowego Senatora. W celi wileńskiego więzienia Gustaw przeistacza się w Konrada. Świadkiem tej metamorfozy jest milcząca zjawa Poety. Pijany Senator śni swój koszmarny sen, w którym jawi mu się Imperator i diabły walczące o jego duszę. Wigilia w więzieniu wileńskim. Z cel wychodzą polscy patrioci: Żegota, Sobolewski, Jakub, Frejend i udają się wszyscy do celi Konrada. Salon w Zamku Warszawskim - miejsce spotkań urzędników, literatów, wojskowych i dam do towarzystwa. Na uboczu stoi grupka młodych Polaków zajętych patriotyczną dyskusją. Przy stolikach toczy się rozmowa o ostatnim balu u Nowosilcowa i nowinkach towarzyskich. Przybysz z Litwy opowiada historię wieloletniego więzienia Cichockiego. W drzwiach salonu zjawia się Poeta - przysłuchuje się opowieści o martyrologii Cichockiego. Cela Konrada. Jankowski śpiewa bluźnierczą pieśń. Więźniowie rozmawiają o poczynaniach Nowosilcowa na Litwie i swoich szansach podczas śledztwa. Jan Sobolewski opowiada o wyjeździe kolejnej partii kibitek wywożących ich kolegów na Sybir. Pozostawiony w samotności przez towarzyszy, Konrad rozpoczyna Wielką Improwizację. W celi pojawia się Poeta i podejmuje wątek Improwizacji. Słowom monologu rzucającego wyzwanie Bogu towarzyszą obrazy współczesnych, masowych zgromadzeń Polaków, sceny martyrologii i heroizmu Narodu podczas II wojny światowej. Do zemdlonego Konrada przychodzi Ksiądz Piotr z Kapralem. Ksiądz zaczyna odprawiać egzorcyzmy. Ksiądz Piotr ze swojej celi spogląda na warszawski Pałac Kultury. Rozpoczyna swą modlitwę do Boga o zaprzestanie rzezi polskich dzieci. W różnych miejscach kraju pojawia się symboliczna postać Pielgrzyma-Poety. Pani Rollison stara się o audiencję u Senatora Nowosilcowa w sprawie zwolnienia jej jedynego syna. Kobiecie towarzyszy Ksiądz Piotr, którego - po cynicznym odprawieniu Pani Rollison - Senator przesłuchuje. Bity i znieważony. Piotr prorokuje rychłą śmierć Doktora i Pelikana. Śmierć młodego Rollisona w Klasztorze Dominikanów. Bal u Senatora. Wincenty Pol i Bestużew dyskutują o sensie zabójstwa Senatora. Doktor ginie od uderzenia pioruna. Piotr spotyka Konrada prowadzonego na przesłuchanie i daje wskazówki, jak żyć na zesłaniu. Na cmentarzu uroczystość Dziadów zbliża się do końca. Uczestnicy wychodzą o wschodzie słońca; równiną sunie sznur kibitek wiozących zesłańców na Sybir. Jedna z nich wiezie Konrada, przy następnym nawrocie - Poetę ze śladami kuli na czole. (Opis ze strony: http://www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1380 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1972
Czas projekcji 70 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omowienie filmów pt. "Grzegorz Królikiewicz".
Dodatki: Idź / Grzegorz Królikiewicz (scenariusz, reżyseria, komentarz, opracowanie muzyczne); Jan Jakub Kolski (zdj.), 23 minuty; Każdemu to, czego mu wcale nie trzeba / Grzegorz Krolikiewicz (scenariusz, reżyseria), Sławomir Idziak (zdj.), 12 minut.
"Na wylot" to film niezwykły. Niezwykłe było też jego przyjęcie. Krytyka wpadła w zachwyt. Debiut Grzegorza Królikiewicza porównywano do "Zbrodni i kary" Dostojewskiego, twórczości Ingmara Bergmana. Stawiano na równi z filmami Wajdy. "Na wylot" dostał trzy nagrody (dźwięk, muzyka, najlepsza rola męska roku) na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Fabularnych w Łagowie. Wyróżniło go również jury prestiżowego festiwalu w Mannheim. Krańcowo odmienna była reakcja widowni. Podczas pierwszych pokazów nastroje w salach kinowych były bliskie linczu. Zjawiskiem powszechnym stało się błyskawiczne wycofywanie utworu z kin, wytupywanie go przez publiczność, niewybredne złorzeczenia pod adresem reżysera i ówczesnych decydentów. "Na wylot" nie jest bowiem filmem łatwym w odbiorze. Stanowi przykład sformułowanej wcześniej przez Królikiewicza teorii o przestrzeni filmowej poza kadrem. Zdaniem reżysera, powinna ona przede wszystkim służyć pogłębianiu sfery znaczeniowej, a nie tylko rozwijaniu akcji. Stąd koncepcja takiej kompozycji kadru, by można było interpretować również to, co znajduje się poza nim. Psychologiczna rekonstrukcja zbrodni popełnionej w latach trzydziestych przez zagubione w ówczesnej rzeczywistości społecznej małżeństwo. Maliszowie poznali się w pijackiej melinie. On nie może znaleźć żadnej pracy. Nędza i poniżenie doprowadza ich do zbrodni. Mordują troje ludzi. Stają przed sądem otoczeni powszechną nienawiścią. Napiętnowani starają się jednak walczyć o życie nie swoje, lecz on jej, a ona jego. [PAT]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1443 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1977
Czas projekcji 98 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omowienie filmów pt. "Grzegorz Królikiewicz".
Próba syntezy przemian społeczno - kulturowych w Polsce Ludowej, pokazana przez pryzmat historii życia chłopskiego syna, który dzięki uporowi oraz niesłychanej sile woli pokonal bariery klasowe i pokoleniowe, przyplacając to jednak szczęściem własnym i swoich najbliższych. Droga Michała Topornego, chłopskiego syna, który zdobywa wykształcenie, zajmuje coraz wyższe stanowiska, lecz odrywa się od swego środowiska. Porzuca żonę i syna, żeni się z dziewczyną "z dobrego domu". Małżeństwo nie wytrzymuje próby - znudzona żona znajdzie sobie kochanka. Michał postanawia zająć się wychowaniem swoich synów, z pierwszego i drugiego małżeństwa, Odwiedza wraz z nimi rodzinną wieś. Obrzucony kamieniami samochód wpada do wody i tonie. Synowie uczestniczą w spaleniu starej chałupy, w której urodził się ich ojciec. (filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1445 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1974
Czas projekcji 70 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omowienie filmów pt. "Grzegorz Królikiewicz".
Skonstruowany metodą zderzenia wyostrzonych ekspresyjnie scen krytyczny obraz negatywnych zjawisk społecznych. Franek, cwaniak i oszust, zaprzyjaźnia się z Rysiem, inspektorem, który przeprowadza kontrole zakładów mięsnych. Zostaje jego pomocnikiem. Rysio wykrywa nadużycia w rzeźni. Zabiera Franka na zjazd absolwentów liceum . . . Franek mimo swych trzydziestu dwu lat nie może sobie znaleźć miejsca w życiu, niczego nie osiągnął, co więcej - nie wie nadal, co z sobą począć. Pijany wybiega na arenę cyrkową i woła: - Jestem nieszczęśliwy, Polacy, rodacy ! (http://www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1444 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
(Arcydzieła Polskiego Kina)
Tyt. z ekranu tytułowego
Rok produkcji 1984
Czas projekcji 105 minut
Język polski, napisy dialogowe angielskie.
Dodatki: bezpośredni dostęp do 16 scen.
Omowienie filmów pt. "Grzegorz Królikiewicz".
Dwudziestoletni student, Jurek, spowiada się z popełnionych w ciągu siedmiu lat grzechów i wyznaje, że zabił ciotkę. Ponieważ nie żałuje swego czynu, ksiądz odmawia mu rozgrzeszenia, ale obiecuje, że będzie na niego codziennie czekać. Ciotka budzi Jurka, przygotowuje mu śniadanie, krząta po mieszkaniu. Jurek uderza ciotkę młotkiem w głowę. Usiłuje umieścić ciało w wannie . . . Po pijackiej libacji Jurek trafia do aresztu. Po powrocie do domu sporządza paczki i nadaje je jako żywnościowe. Do domu wraca ciotka. Nagle pyta go, kiedy był po raz ostatni u spowiedzi. Jurek włącza magnetofon i odtwarza ostrzeżenie, jakie ciotka wygłasza podczas snu pod jego adresem. Ona rewanżuje się w ten sam sposób, odtwarzając jego senne wynurzenia: "Zabiłem człowieka, moją ciotkę, młotkiem". I nagle, wskazując na tajemniczą paczkę, ciotka pyta: "Co to takiego, Jureczku". (www.filmpolski.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łódź - Pracownia Audiowizualna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. O 1446 [Pracownia Audiowizualna] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej